درس اخلاق حضرت آيت الله فاضل لنكرانی(دامت بركاته)
علت عدم تأثير قرآن به خاطر این است که دل خود را آماده نکرده ایم و ظرف نعمت پذیری خود را آماده پذیرش نکرده ایم.
بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام علي سيدنا و نبينا ابي القاسم المصطفي محمد
و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين لا سيما بقية الله في الأرضين
و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين

بخش اول: موضوع نعمت الهی

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْرَائِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَٰنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا [1]

خداوند متعال بعد از ذکر نام 11 نفر که 10 نفر از اینان از انبیاء و 1 نفر آنان حضرت مریم می باشد برای پیامبر اکرم(ص) بیان می کند که اینها «منعم علیهم» هستند.

مرحوم علامه طباطبایی (قده) در ذیل این آیه می فرمایند:

اینکه به صورت مطلق خداوند اینها را منعم علیهم می داند برای این است که همه وجود اینها نعمت است و چیز دیگری از قبیل نقمت در وجود آنها نیست، اینها مثال کامل نعمت خداوند هستند.

{ در اين آيه خداى عز و جل خبر داده كه بر اینان نعمت داده، و اين معنا را مطلق هم آورده، و اين اطلاق كلام دلالت مى‏كند بر اينكه نعمت الهى از هر سو به ايشان احاطه دارد و ديگر از هيچ جهتى نقمت و نكبت ندارند، پس اينان اهل سعادت و فلاح به تمام معنى الكلمه هستند.

و از سوى ديگر در سوره حمد، از همين طائفه خبر داده كه اصحاب صراط المستقيم ‏اند و صراط مستقيم را معنا كرده به راهى كه سالك آن از غضب خدا و ضلالت ايمن است، چون فرموده: "اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ" [2]

" الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ" [3]

كلمه" من" در جمله‏" مِنَ النَّبِيِّينَ"" وَ مِمَّنْ هَدَيْنا وَ اجْتَبَيْنا"

و جمله‏" مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ"

در جمله‏" وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ"" مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ"

افرادى است كه در كشتى با نوح بودند، و ذريه آنان كه خداوند در ذريه‏شان بركت نهاد و به حكم آيه‏" وَ جَعَلْنا ذُرِّيَّتَهُ هُمُ الْباقِينَ" (و نژاد و اولاد او را در زمين باقى داشتيم.[4] "جمله‏" وَ مِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْراهِيمَ وَ إِسْرائِيلَ"" مِنَ النَّبِيِّينَ"

خداى تعالى در اين آيه افرادى را كه بر آنان انعام نموده چهار طائفه معرفى كرده است:

1- ذريه آدم 2- آنان كه با نوح در كشتي نجات قرار گرفتند، 3- ذريه ابراهيم 4- ذريه اسرائيل، و اين چهار طائفه هر يك نسبت به طائفه بعد خود شمول دارد، و با ذكرش حاجت به ذكر آن نیست زيرا مثلا ذريه اسرائيل، خود ذريه ابراهيم بودند و ذريه ابراهيم و اسرائيل از آنان اند كه با نوح، به كشتى در آمدند ، و همه نامبردگان از ذريه آدم(ع) هستند.}[5]

وجود خود انسان یک نعمت الهی است و باید وجود خودش را ظرف برای نعمت های دیگر خداوند بکند و هیچ نقمتی که تمام بدی ها می باشد را در وجود خود راه ندهد.

نکته: أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ در بعضی از تفاسیرآن را به نبوت و بعضی به ثواب تفسیر کرده اند.

اگر در انسان رذایل اخلاقی بود اینها نقمت است و در وجود انسان نباید این موارد باشد. نعمت علم است، صبر است و...

چون این "منعم علیهم"غیر انبیاء را هم شامل میشود، و در غیر انبیاء هم صدق می کند، که از افراد غیر انبیاء، اهل بیت(ع) هستند و آن بنده ای که در مسیر معرفت و علم دین قرار  می گیرد.

نکته: در آیه شریفه ذریة برخی از انبیاء نیز بیان گردیده است و این به خاطر شرافت و قربی است که برخی از پیامبران نسبت به پیامبر دیگر دارند و از این جهت است که ذریه های مختلفی را خداوند در این آیه مطرح کرده است. این هم " وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا" الهی است.

این نتیجه‌‌ای که خداوند می‌‌فرماید: إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَٰنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا، در ما بسیار ضعیف و کمرنگ و بسیار نادر است ولی در سیره اهل بیت(ع) رسول مکرم اسلام(ص)، حضرت زهرا(س) و ائمه معصومین(ع) بسیار دیده شده که آیات قرآن را که می خواندند چه آیات عذاب و چه آیات الرحمن به سجده می افتادند و شروع به گریه کردند، چون عظمت آیات را درک میکردند. هر آیه از آیات قرآن و کلام الهی باید در انسان تاثیر بگذارد و عظمت خداوند را برای انسان نمایان کند و درک شود.

نکته تربیتی:

چرا این همه قرآن میخوانیم و میشنویم ولی این همه عظمت خداوند که در آیات هست را در ک نمیکنیم و اثری بر ما ندارد؟ این به خاطر این است که دل خود را آماده نکرده ایم و ظرف نعمت پذیری خود را آماده پذیرش نکرده ایم.

راه حل : اگر بخواهیم دل خود را آمده و ظرفیت پذیرش را داشته باشیم باید اشتغالات دنیوی را کنار بگذاریم و تعلقات دنیوی را کم کنیم تا آمادگی درک عظمت خداوند را داشته باشیم و از آیات و سخنان الهی تاثیر بگیریم.

اثرات: اگر این امر در انسان ایجاد شود و ظرف وجودی خود را آماده کند باعث بالا رفتن درک و فهم می شود و این علاوه بر حالت نفسانی هست که در دل او ایجاد می شود.

بخش دوم: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
استاد معظم و رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در بخش دوم سخنان خود به بیان نکاتی در باره مرکز فقهی اشاره کرده و فرمودند.

در این مرکز هیچ هدفی جز رشد علمی و معنوی طلاب و فضلا وجود ندارد. آموزش باید در حال تحول  و تکامل باشد، هم در سطح و هم در خارج که الحمدلله در حال تکامل است.

راه اجتهاد همین است که زحمت کشیده  شود و برای این امر جز روش درس خواندن و مطالعه و تحقیقات راهی وجود ندارد و اینکه به اجتهاد برسیم باید زمان بندی و برنامه ریزی داشته باشیم و اینکه مطرح شود که با 5 سال یا 8 سال مجتهد میشویم با توجه به گستردگی و پیچیدگی مباحث در زمان ما فکری اشتباه است.

در مباحث سیاسی: در مرکز نباید اختلافات سیاسی و جناحی در مرکز مطرح شود و هر طلبه ای باید مشی سیاسی خود را داشته باشد و ما بر  اصول انقلاب حساس  هستیم و خدماتی که برای انقلاب در این مرکز صورت گرفته در جای دیگر در حوزه صورت نگرفته است و همین طور در مباحث علمی مثل مباحث فقه هسته ای که تحقیقات آن در این مرکز صورت گرفته است و ما به مبانی اصلی انقلاب و رهبری معظم(دامت برکاته) معتقدیم، و در بحث اصل ولایت فقیه ما علاوه بر آیات و روایات که همیشه بحث میشود، از راه دیگر نیز بحث را اثبات کرده ایم. هر کس انقلابی هست باید در مسائل سیاسی حضور داشته باشد ولی در مرکز نباید جناح بازی سیاسی مطرح باشد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
97/1/28

                                     
[1] سوره مریم-آیه 19
[2] سوره حمد، آيه 7
[3] سوره انعام، آيه 82
[4] سوره صافات، آيه 77.
[5] ترجمه تفسیر المیزان،ج14،ص99-100

آخرین اخبار

درس اخلاق حضرت استاد معظم حاج آقای قادری

ما وقتی در برابر زندگی 42 ساله امام هادی (عليه‌‌السلام) قرار می‌گیریم با سؤالات متعدد و گوناگونی روبرو می‌شویم، دانستن هر یک از این سؤالات و تأمل پیرامون پرسش و پاسخ آن‌ها نه تنها میزان معرفت، ارادت و عشق ما را به حضرت امام هادی افزایش می‌دهد بلکه خروجی این پرسش و سؤالات این شود که ما می‌توانیم فاصله‌مان را با امام هادی(ع) تست کنیم و خودمان را بیازمائیم. ... ادامه مطلب ...

درس اخلاق حضرت استاد معظم حاج آقاي رمضانی

با توجه به نيازهايي که در داخل کشور و در خارج از کشور هست، از يک منظري و از يک نگاهي به موضوع رسالت خودمان بايد توجه داشته باشيم. بهر حال آنچه از ما متوقع است اينست که ما بايد مظهر رفتاري ديني باشيم و بتوانيم در جامعه الگو باشيم. قطعاً اين يک تعبير خيلي مهمي است، در دستگاه هدايت الهي حوزه و حوزه‌هاي علميه نقش بسيار برجسته‌اي دارند. ... ادامه مطلب ...

درس اخلاق حضرت استاد معظم حاج آقاي نظری منفرد

اساساً شخصيت انسان را چهار چيز رقم مي‌زند، نه شخص را بلکه شخصيت. انسان يک شخص هست و يک شخصيت، ما همه شخص هستيم اما آن شخصيتي که انسان پيدا مي‌کند مرهون چهار چيز است... ... ادامه مطلب ...

درس اخلاق حضرت استاد معظم حاج آقای اسلاميان

اگر می‌خواهید حکمت در قلب‌مان پیدا شود و به دنباله‌ی آمدنِ حکمت نورانیت بیاید باید مراعات شکم را بکنیم ... ادامه مطلب ...

درس اخلاق حضرت استاد معظم حاج آقای ابن الرضا

فقيهي بايد تربيت شود كه متصلب باشد يعني اعتقاداتش راسخ باشد ... ادامه مطلب ...

دسته بندی اخبار
جلسات اخلاق (7)

اطلاعيه

همايش

اخبار (1)

نشریات

آخرین کتاب ها